Wednesday, 9 July 2014

Assalamualaikum... selamat menjalani ibadah puasa everyone. Pejam celik dah 11 Ramadhan harini, bermakna 11 hari dh kita berpuasa....Syukur alhamdulillah.
Lama sangat x mengupdate blog... ape nak buat, sibuk dgn tuntutan kerja dan rutin...
So #throwback je lah....  Father's day 2014. Hasil anak-anak utk abah mereka...^_^

Monday, 3 February 2014

Menjaga Lisan & Hati


Allah berfirman :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًايُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu sekalian kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, niscaya Allah memperbaiki amalan-amalanmu dan mengampuni dosa-dosamu. Barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenengan yang besar” [Al-Ahzab : 70-71]


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan berprasangka, karena sesungguhnya sebagian tindakan berprasangka itu adalah dosa. Janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah kamu sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang diantara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati ? Tentu kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang” [Al-Hujurat : 12]

Saturday, 1 February 2014

Gong Xi Fa Cai!

We wish you lots of good fortune, prosperity & good health throughout the year!
Without Happy – dayz are (sadday)
Moanday,
Tearsday,
Wasteday,
Thirsday,
Frightday,
Shatterday.
So be happy everyday. Happy Chinese New Year.
*Unable to enjoy this moment... 

Friday, 31 January 2014

Happy Anniversary!

Warmest Congratulations & sincere best wishes on your golden wedding anniversary...
May your Love richly blessed & grow stronger....
Happy Anniversary dear Mak Andak & Pak Andak.
We love you all around the world and back!
*Million thanks for the invitation but Maaf, kami x dapat datang Mak Andak. Tiba-tiba menerima kunjungan saudara yang tak dijangka. Speechless... then makan-makan di umah sendiri je lah.

Let's people talks if they want to talk... ^_^. Penat sok diamlah tu....

Thursday, 30 January 2014

Sekejap aje masa berlalu... begitu juga dgn perjalanan hidup aku. Sekelip mata je berubah...
Biarlah... hanya Allah s.w.t je yg maha mengetahui. Tak guna nak diterjemahkan secara lisan kerana hukum dan Penghakiman Allah s.w.t itu lebih pasti... 

Wednesday, 29 January 2014

kata hikma bergambar 15


Allah SWT mencela orang ghibah bagaikan memakan bangkai ”Janganlah setengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah salah seorang kamu memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkai).”

Baginda juga bersabda:
“Setiap muslim haram darah, harta dan hargai dirinya atas muslim lainnya.”

“Takutlah ghibah. Ia lebih buruk dari zina. Lelaki berzina lalu taubat, Allah menerima taubatnya. Sedangkan Allah tidak mengampuni orang yang ghibah sebelum orang yang diumpat memaafkannya.”

Telah bersabda Rasulullah SAW:
“Siapa mengumpat bermaksud menghinakan saudaranya, Allah meletakkannya di jambatan Neraka pada hari Kiamat. Hingga bebas dari apa yang dikatakan.”
Diriwayatkan seorang perempuan pendek datang kepada Rasulullah SAW untuk sesuatu keperluan. Setelah dia keluar, Aisyah berkata, “Wah, pendeknya dia.” Segera Rasulullah SAW berkata, “Engkau telah mengumpatnya hai Aisyah!” Telah bersabda Rasulullah SAW:
“Jangan kalian berghibah. Dalamnya ada tiga keburukan: Doanya tidak dikabulkan, kebaikkannya tidak diterima dan akan ditimpakan padanya keburukan orang yang diumpat.”

Diceritakan Amr  bin Dinar dia berkata, “Seorang lelaki Madinah kembali semula ke kubur saudara perempuannya kerana teringat dompetnya yang tertinggal.” Setelah sebahagian kubur itu terbuka, tiba-tiba ada api yang menyala-nyala. Segera lelaki itu kembali kepada ibunya dan bertanya: “Ceritakan kepadaku apa cela saudaraku?” Ibunya berkata, “Saudaramu suka pergi ke rumah jiran  menceritakan keburukan orang untuk menyebarkan fitnah.” Jelaslah bahawa hal itulah menyebabkan akan seksa kubur. Siapa ingin selamat hendaklah tinggalkan ghibah dan memfitnah.

Hasan ra berkata, “Demi Allah ghibah itu lebih cepat meruntuhkan agama seseorang mukmin daripada pemakan jasad.”

Allah SWT berfirman:
“Celakalah untuk tiap-tiap orang pengumpat dan pencela.”

Rasulullah SAW bersabda:
“Takutlah ghibah. Ia lebih kotor daripada zina.” Mereka bertanya, “Bagaimana ia lebih kotor dari zina?” Nabi SAW menjawab, “Seorang berzina lalu bertaubat, Allah menerima taubatnya. Sedangkan orang ghibah belum ampuni kecuali telah dimaaf oleh yang diumpat.”
Di mana kan ku cari ganti insan berhati mulia seperti mereka ni....
Yang masih menegur wlu kite tersesat
Yang masih membantu wlu kite menyusahkan
Yang masih memberi nasihat wlu kite ingkar
Yang masih memberi kata semangat wlu kite yg hina ini tersungkur ke bumi

Alhamdulillah wlu aku tiada ibu dan ayah, aku masih ada mereka..... Terima kasih Allah swt.